پروژه تقاطع فراهان یکی از مصوبات بر زمین مانده شورای پنجم شهر اراک بود که دومین سال فعالیت شورای ششم بالاخره به دستور شهردار وقت اجرای آن به پیمانکار سپرده شد. پروژه‌ای که ناهمنگی و منفعل بودن شورای شهر را نمایان کرده است.

هدر رفت بیت‌المال در سایه ناهماهنگی مدیریت شهری اراک

 به گزارش مهندسی ترافیک و حمل و نقل از اراک؛ اهمیت  شورای اسلامی شهرها و روستاها به عنوان بخشی از ساختار تصمیم‌گیری و نظارتی بر کسی پوشیده نیست، افزایش نقش دولت‌های محلی (شوراها و شهرداری‌ها) بر جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی واجتماعی شهروندان، اهمیت این نهاد را برای مردم ملموس‌تر و پراهمیت‌تر کرده است. شورای‌های شهر نماد جامعه مدنی هستند که نزدیک‌ترین نهاد تصمیم‌گیری و نظارتی به متن جامعه می‌توانند محسوب شوند.  شوراهای اسلامی با هدف گسترش و تقویت نهادهای جامعه‌مدنی و افزایش مشارکت عمومی در شهرها و روستاهای کشور تشکیل و وظایف مهمی چون رفع کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی و اقتصادی شهر، نظارت بر درآمد و هزینه‌های شهرداری و تصویب بودجه‌های سالانه شهرداری که تأثیر مستقیم بر رفاه و امنیت شهروندان دارد، را بر عهده دارند، شوراها هم به عنوان یک حکومت محلی در ادوار مختلف دارای نقاط ضعف و قوت و بعضاً حاشیه ساز و گاهی هم کار آمد بوده‌اند. شورای ششم شهر اراک طی این دو سالی که از عمرش می‌گذرد گویا در درون خود دچار اختلافات پنهان و پیدایی است که قدرت تصمیم‌گیری و جسارت را از آنان گرفته است. نداشتن طرح و برنامه مشخص کوتاه مدت و بلندمدت موجب شده که شورای شهر منفعل عمل کند. همچنین ناتوانی در نظارت بر عملکرد شهردار در این شورا کاملا مشهود است. پروژه تقاطع فراهان یکی از مصوبات بر زمین مانده شورای پنجم شهر اراک بود که دومین سال فعالیت شورای ششم بالاخره به دستور شهردار وقت اجرای آن به پیمانکار سپرده شد.  اما با گذشت زمان ضرورت اجرای این پروژه از سوی اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت؛ توقف یا ادامه پروژه چندی است که از طرق مختلف از زبان اعضا و مدیر جدید شهر شنیده می‌شود و جالب‌تر اینکه مشکلات ترافیکی در جاده آرامستان اراک که سال‌هاست مردم این شهر را از مدیران شهری ناراضی کرده است بلاتکلیف و در گرو تعیین تکلیف اجرای پروژه تقاطع فراهان مانده است. پروژه‌ای که پس از واگذاری به پیمانکار، تجهیز کارگاه و آغاز عملیات حفاری گویا قرار است متوقف شود و قطعا با توقف پروژه شاهد هدررفت بیت‌المال در سایه ناهماهنگی مدیران شهر خواهیم بود.   اجرای تقاطع غیرهمسطح فراهان اولویت ندارد علی اصغر غفاری، عضو شورا و مسئول کمیسیون عمران، شهرسازی و ترافیک چندی پیش در این رابطه اعلام کرد: اجرای تقاطع غیرهمسطح فراهان در حال حاضر اولویت ندارد.

  وی در ادامه بیان داشت: احداث این تقاطع در هیچ یک از طرح‌های جامع شهرسازی زیستا، شهر و خانه و طرح جامع حمل و نقل اراک پیشنهاد نگردیده و طی جلسات متعدد برگزار شده در کارگروه حمل و نقل شورا و کمیسیون عمران، اغلب کارشناسان حوزه عمران و ترافیک بر عدم کارایی و تأثیر خاص آن بر معضل ترافیک این محدوده اذعان دارند. غفاری افزود: پیش بینی شده که مجموع هزینه تملکات، پرداخت صورت کارکرد، تعدیل و ما به التفاوت احداث این تقاطع بین 3.000 تا 5.000 میلیارد ریال باشد که با این اعتبار می‌توان به پروژه‌های بسیار مهمی دیگری در حوزه تفریحی و گردشگری شهر اراک همچون احداث مجتمع‌های تجاری، پارک بانوان شماره ۲، تکمیل دره نورالشهدا(گردو)، پارک آبی و… پرداخت.  عدم اولویت اجرای این تقاطع در جلسه خبری اسفند ماه گذشته و چند جلسه دیگر داخل و خارج شورا اعلام شد، اما برخی عزیزان اصرار به شروع و اجرای آن حتی بدون تملک املاک واقع در طرح داشته و دارند