سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان با یک شیب ملایم میانگین سنی این تیم را به نسبت جام جهانی 2022 پایین آورد.

شیب ملایم قلعه‌نویی برای جوان‌‌گرایی در پیرترین تیم جام جهانی

به گزارش خبرنگار ورزشی مهندسی ترافیک و حمل و نقل، روز گذشته امیر قلعه‌نویی اسامی ۲۷ بازیکن را برای حضور در فهرست تیم ملی فوتبال کشورمان در جام ملت‌های آسیا اعلام کرد که البته در صورت به توافق رسیدن با باشگاه رم ایتالیا جهت شرکت سردار آزمون در این تورنمنت، او در فهرست نهایی و ۲۶ نفره قرار می‌گیرد. در غیر این صورت بهترین گلزن فعلی ایران، غایب بزرگ تیم ملی در قطر خواهد بود. پس از انتشار این فهرست، انتقاداتی نسبت به میانگین سنی شاگردان قلعه‌نویی مطرح شد. در جام جهانی ۲۰۲۲ ایران با میانگین سنی ۲۸/۹۲ پیرترین تیم مسابقات بود اما در حال حاضر این میانگین تا ۲۸/۶ کاهش داشته است. با این وجود حضور ۱۲ بازیکن ۳۰ سال به بالا در فهرست جدید تیم ملی نکته‌ مهمی است‌‌. از طرفی تیم ملی در جام جهانی قبلی تنها یک بازیکن ۲۵ سال به پایین(ابوالفضل جلالی ۲۴ ساله) داشت که این آمار با گذشت یک سال از آن رقابت‌ها به ۵ بازیکن یعنی آریا یوسفی(۲۱ ساله)، سامان فلاح(۲۲ ساله) ، محمد جواد حسین‌نژاد(۲۰ ساله)،  مهدی قائدی و محمد محبی(۲۵ ساله) رسیده است. نکته قابل توجه این است که در جام جهانی هیچ بازیکن ۲۳ سال به پایین در فهرست تیم ملی به چشم نمی‌خورد اما در حال حاضر ۳ بازیکن با این رده سنی (یوسفی، فلاح و حسین‌نژاد) در فهرست قلعه‌نویی دیده می‌شوند و از این لحاظ می‌توان به سرمربی تیم امتیاز مثبتی داد.

شاید یکی از دلایلی که قلعه‌نویی نتوانست جوانان زیادی را در فهرست خود بگنجاند، شرایط نامناسب تیم ملی امید باشد که حتی نتوانست به مرحله نهایی انتخابی المپیک ۲۰۲۴ برسد و البته در بازی‌های آسیایی هانگژو نیز با شکست یک بر صفر مقابل هنگ‌کنگ در یک چهارم نهایی حذف شد. از طرفی باید به این نکته اذعان کرد که روند جوانگرایی در تیم‌های باشگاهی کشورمان شرایط بسیار نامناسبی دارد. ضمن اینکه تغییر نسل با شیب تند آن هم برای تیمی که در جام جهانی لقب پیرترین را گرفت و توقع از آن برای موفقیت در جام ملت‌ها زیاد است، کار بسیار سخت و تا حدی غیرمعقول است. نکته دیگر این‌ است‌ که‌ تیم فعلی به نسبت ۸ دوره اخیر جام ملت‌های آسیا، از حیث حضور بازیکنان ۲۳ سال به پایین شرایط بهتر یا مساوی نسبت به سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ دارد‌. در زیر به لیست بازیکنان زیر ۲۳ سال ایران از سال ۱۹۹۶ به بعد نگاه می‌اندازیم: جام ملت‌های ۱۹۹۶ امارات  در آن دوره محمد مایلی کهن با یک تغییر نسل مناسب از ۷ بازیکن با این محدوده سنی یعنی کریم باقری و علی موسوی(۲۲ سال) مهدی مهدوی‌کیا و داریوش یزدانی(۱۹ سال) نیما نکیسا و مهرداد میناوند(۲۱ سال) علیرضا استواری(۲۳ سال)

  جام ملت‌های ۲۰۰۰ لبنان  جلال طالبی در آن دوره جام ملت‌ها پنج بازیکن با این محدوده سنی یعنی علی کریمی و حامد کاویانپور(۲۱ سال) داریوش یزدانی، مهدی مهدوی‌کیا و داود سیدعباسی(۲۳ سال) را در لیست خود قرار داد‌.

جام ملت‌های ۲۰۰۴ چین  پس از ناکامی بزرگ ایران در صعود به جام جهانی ۲۰۰۲، برانکو ایوانکوویچ جوانان زیادی را به لیست تیم برای جام ملت‌ها تزریق کرد و ۱۰ بازیکن یعنی حسین کعبی(۱۸ سال) آرش برهانی(۲۰ سال) ایمان مبعلی و مهدی رحمتی(۲۱ سال) علی بداوی، محمد نصرتی، محمد علوی، ستار زارع(۲۲ سال) جواد نکونام و جلال کاملی مفرد(۲۳سال) در فهرست مربی کروات قرار گرفتند.

جام ملت‌های ۲۰۰۷ مالزی، ویتنام، اندونزی و تایلند از این دوره فاصله جام جهانی تا جام ملت‌ها از ۲ به یک سال کاهش یافته و جوانگرایی سخت‌تر شد.  امیر قلعه‌نویی جوان هم پس از رفع تعلیق فوتبال کشورمان مانند امسال از ۳ بازیکن جوان یعنی مهرزاد معدنچی(۲۲ سال) حسین کعبی(۲۱ سال) و مسعود شجاعی(۲۳ سال) استفاده کرد.

جام ملت‌های ۲۰۱۱ قطر برخلاف برانکو ایوانکوویچ این بار پس از اینکه ایران موفق به کسب سهمیه جام جهانی نشد، افشین قطبی جوانان زیادی را به تیمش اضافه نکرد و فقط ۳ بازیکن یعنی کریم انصاری‌فرد و احسان حاج‌صفی(۲۰ ساله) و آرش افشین(۲۱ ساله) را به جام ملت‌ها فرستاد.

جام ملت‌ها ۲۰۱۵ استرالیا  کارلوس کی‌روش در اولین دوره حضورش روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی در جام ملت‌ها از ۵ بازیکن جوان یعنی سردار آزمون(۲۰ سال) علیرضا جهانبخش(۲۱ سال) علیرضا بیرانوند و مرتضی پورعلی‌گنجی(۲۲ سال) و محمدرضا خانزاده(۲۳ سال) در فهرست خود استفاده کرد‌.

جام ملت‌ها ۲۰۱۹ امارات  این بار فقط ۲ بازیکن جوان یعنی مجید حسینی(۲۲ سال) و پیام نیازمند(۲۳ سال) در فهرست مرد پرتغالی قرار گرفتند.

پایان پیام/