«سان تزو» در کتاب «هنر جنگ» می‌گوید برنامه‌های دشمن را در نطفه خفه کن. اما وقتی جنگ، می‌شود جنگ ترکیبی، آن هم در ۷ میدان متفاوت، ماجرا بسیار پیچیده می‌شود و طبیعتاً مواجهه و مقابله، سخت‌تر. در هر صورت، ابتدا باید ویژگی‌های چنین جنگی را بشناسیم.

جنگ ترکیبی| کرونا؛ ایده‌ای برای جنگ ترکیبی علیه بشر

گروه زندگی – مینا فرقانی: حمله به استراتژی دشمن و خفه کردن برنامه‌های او در نطفه، خود از استراتژی‌های مهم جنگ است. این را «سان تزو» در کتاب «هنر جنگ» می‌گوید. اما وقتی جنگ، می‌شود جنگ ترکیبی آن هم در ۷ میدان متفاوت، ماجرا بسیار پیچیده می‌شود و طبیعتاً مواجهه و مقابله، سخت‌تر. پس باید ابتدا از چند و چون جنگ ترکیبی بیشتر بدانیم. سلسله‌گفت‌وگوهای ما با دکتر «عباس خسروی» دکترای مدیریت راهبردی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم راهبردی، که از جنگ شناختی آغاز شد، حالا به ایستگاه جنگ ترکیبی رسیده است.

دکتر «عباس خسروی» مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم راهبردی (لینک قسمت‌های قبل: قسمت اول، قسمت دوم، قسمت سوم، قسمت چهارم، قسمت پنجم، قسمت ششم، قسمت هفتم، قسمت هشتم، قسمت نهم و قسمت دهم.)  

انتشار شایعهٔ کمبود دستمال کاغذی با هدف براندازی نظام مرور یک فتنه در میدان جنگ ترکیبی خسروی برای درک حقیقت جنگ ترکیبی، فتنهٔ ۹۶ را مثال می‌زند. آبان ۹۶ شایعه شد که دستمال کاغذی در بازار کمیاب شده است. تولیدکننده‌ها تکذیب کردند و گفتند تولید مثل سابق و انبارها پر است. در میدان جنگ روانی تیری به نام شایعهٔ کمبود دستمال کاغذی رها شد. به تدریج می‌دیدیم قفسهٔ دستمال کاغذی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای واقعاً خالی است. یعنی من نوعی که شاید پیش از این شایعه یکی دو بسته دستمال کاغذی می‌خریدم، بعد از این شایعه ۵ بسته می‌خریدم که مبادا بعداً کمیاب شود. پس شایعه رفتار من را عوض کرد. خرید برای نیاز تبدیل شد به خرید برای احتکار خانگی. تغییر رفتار، جلوه‌ای از میدان جنگ فرهنگی است. پس تیری که در میدان جنگ روانی شلیک شد، به میدان جنگ فرهنگی اصابت کرد. در ادامه، شایعهٔ کمبود سایر محصولات سلولزی، رب، ماکارونی و… آمد. تا جایی که واقعاً نظام عرضه و تقاضای این محصولات دچار خلل شد. یعنی دشمن تلاش کرد با تمرکز بر زیرساخت‌های اقتصادی به ما فشار بیاورد. پس وقتی تیر دوم به میدان جنگ فرهنگی خورد، به سمت میدان جنگ اقتصادی کمانه کرد. معمولاً وقتی یک مشکل اقتصادی در کشورمان پیش می‌آید، بلافاصله بازار سکه و ارز متأثر می‌شود. بسیاری از ما با توجیهی سراغ خرید سکه می‌رویم تا ارزش پول‌مان کم نشود. همان موقع مراجع اعلام کردند این کار صحیح نیست و به اقتصاد کشور لطمه می‌زند. اما هنوز سخت می‌پذیریم خرید سکه اشتباه است. باور کرده‌ایم در این مواقع احتکار خانگی سکه موجه است. در واقع باورهایمان تغییر کرده و فریب خورده‌ایم. این میدان جنگ اعتقادی است که چهارمین کمانهٔ این تیر است. وقتی تمام این اتفاق‌ها می‌افتد، مردم عصبانی می‌شوند و نافرمانی اجتماعی افزایش می‌یابد. اولین راهپیمایی‌ها در اعتراض به ناتوانی دولت روحانی برای کنترل تورم در مشهد رخ داد. بعد به شهرهای دیگر سرایت کرد. نافرمانی اجتماعی جلوه‌ای از میدان جنگ اجتماعی است که حریف می‌خواهد توده‌ها پشتیبان حاکمیت نباشند یا اگر هستند پشتیبانان ضعیفی باشند. پس کمانهٔ پنجم به میدان جنگ اجتماعی برخورد کرد. در آن مقطع در مذاکرات برجام، طرف مذاکره‌کننده ناگهان زد زیر میز و گفت «باید دربارهٔ سپاه، حضور منطقه‌ای ایران، شورای نگهبان، توان موشکی و… هم مذاکره کنیم.». به بیان رهبر انقلاب برجام‌های ۲، ۳، ۴ و… را تعریف کردند تا به جامعه و سیاستمداران ایران در میدان جنگ سیاسی فشار بیاورند. نهایتاً هم ترامپ برجام را پاره کرد. پس کمانهٔ ششم این تیر در میدان جنگ سیاسی بود.  

تهدید ایران به جنگ داخلی توسط بن‌سلمان چرا این اتفاقات در تمام این میدان‌ها افتاد؟ این کارشناس و پژوهشگر علوم راهبردی دلیل تمام این اتفاقات را این طور تحلیل می‌کند: «اوایل سال ۱۳۹۶ بن‌سلمان که به واسطهٔ حضور مستشاری ایران در یمن، سیلی سختی از انصارالله خورده بود، گفت: «جنگ را به خیابان‌های ایران می‌کشانیم.». او کارش را از شایعهٔ کمبود دستمال کاغذی و با هدف براندازی نظام ما شروع کرد. در تحلیل یک‌بعدی وقایع نمی‌شود چنین استنتاجی کرد که شایعهٔ کمبود دستمال کاغذی، ممکن است برای براندازی باشد. بن‌سلمان بعد از تهدید ایران به جنگ داخلی، کار خود را از شایعهٔ کمبود دستمال کاغذی و با هدف براندازی نظام ما شروع کرد.