مدیر مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست خیریه عطر یاس نبوی شیراز با اشاره به اتمام ساخت سازه بتنی با عنوان فنی‌ترین مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست ایران همزمان با دوازدهمین سال فعالیت این مرکز، از تمام مردم شریف و نیکوکار ایران‌زمین به ویژه خیرین نیک‌کردار استان فارس دعوت کرد ایام نوروز را غنیمت شمرده و به کودکان بی‌سرپرست مستقر در این مرکز سر بزنند.

اتمام ساخت سازه فنی‌ترین پرورشگاه نگهداری کودکان بی سرپرست ایران/ کودکان عطر یاس نبوی چشم انتظار بازدیدهای نوروزی

به گزارش مهندسی ترافیک و حمل و نقل از شیراز، عباس عسکری در جمع خبرنگاران ابتدا بیان کرد: در یازده سال گذشته، به سبب اجاره‌ای بودن مرکز، هزینه‌ها بالا بود اما از هشت سال گذشته زمینی به متراژ 1500 مترمربع را از شهرداری شیراز تحویل گرفته و با کمک خیرین از سال مهرماه 1399 شروع به ساخت آن کردیم که امروز نیز شاهد اتمام ساخت سازه بتنی کم‌نظیر این بنا هستیم که به جرات می‌توان گفت فنی‌ترین بنا در ایران و حتی خاورمیانه است.

اشتغال پایدار مهمترین دغدغه ما برای آینده مددجویان است

مدیر خیریه مردمی عطر یاس نبوی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی ما در این مرکز، اشتغال، حرفه و‌ مهارت‌‌آموزی  است؛ گفت: این مرکز، تنها مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست در کشور است که به زودی دو زبانه می‌شود.

عسکری در خصوص ضرورت مهارت‌آموزی حرفه‌ای به کودکان بی‌سرپرست گفت: از آنجا که بچه‌های پرورشگاهی معمولاً به صورت حرفه‌ای آموزش نمی‌بینند، در این ساختمان سالنی برای اشتغال‌زایی، مهارت‌ورزی و حرفه‌آموزی پیش‌بینی کرده‌ایم تا فنون، هنرها و حرفه‌های گوناگون را به صورت حرفه‌ای به بهترین نحو به آنها آموزش بدهیم که با توجه به کیفیت بالای کار و بالا بودن هزینه آموزش بچه‌ها، کمک‌های مردمی خیرین تاکنون به یاری ما آمده است.

وی افزود: گوهرسازی، طلاسازی، گلدوزی، جوشکاری، آرایشگری، نجاری و بنایی بخشی از مهارت‌هایی است که از اکنون به کودکان آموخته می‌شود تا از اکنون دغدغه و نگرانی از داشتن شغلی در آینده را نداشته باشند. عسکری در همین خصوص بیان کرد:هنرمندان شاخصی به جامعه معرفی کرده‌ایم که با افتخار خود را عضو خانواده عطر یاس نبوی می‌دانند و در همین مجموعه شطرنج‌باز برتر استان، عضو تیم ملی بسکتبال و مدال‌اوران ورزش‌های رزمی را داریم. مدیر خیریه عطر یاس نبوی افزود:  رفاه، آموزش و امنیت، سه کلیدواژه‌ای است که ما برای کودکان تحت پوشش خود مدنظر داریم و قول داده‌ایم آن را به حد اعلی تامین کنیم و استخر، سونا و جکوزی در کنار سالن ورزشی از دیگر امکاناتی است که در این ساختمان برای بچه‌های آسیب‌دیده پیش‌بینی شده است.

عسکری ادامه داد: اغلب مراکز خیریه حالت خوابگاهی دارند و کودکان حس زیستن در محیطی عمومی و غیرخانوادگی به آنها دست می‌دهد اما در این مرکز که جهت کودکان تازه متولد شده تا 21 ساله در نظر گرفته شده، 42 سوئیت که هرکدام 5 نفر ظرفیت دارند همراه با مادریار جهت آموزش سبک زندگی فردی و اجتماعی و تلقین حس استقلال به بچه‌ها (در مجموع برای یک‌صد کودک) در نظر گرفته شده و بچه‌ها در هر سوئیت حس مالکیت و استقلال در عین روحیه اجتماعی دارند و ما حتی کودکان را برای خرید لباس یا … به صورت مستقل روانه مراکز خرید می‌کنیم تا از حالت متحدالشکل بودن و حس حضور در محیطی بسته در بیایند.

وی تشریح کرد: سالن آمفی‌تئاتر و برنامه‌های آموزشی متناسب و همگام با سطح دنیا، سالن موسیقی، سالن آموزش‌های کامپیوتر، قرائت‌خانه کودکانه، سالن شطرنج از جمله امکانات این واحدها است.

به جای کمک‌های دولتی چشم محبت به دست سخای خیرین داریم

عسکری با بیان اینکه تاکنون حدود 22 میلیارد تومان از  ناحیه خیرین برای مراحل ساخت این مرکز هزینه شده است تاکید کرد بنا نداریم به سراغ کمک‌های دولتی برویم.

وی از خیرین و نیکوکاران برای همکاری در اتمام این مرکز که  حدود 51 میلیاردتومان هزینه ساخت کل آن خواهد شد دعوت کرد تا به لطف الهی در 18 ماه آینده در صورت ثبات بازار شاهد افتتاح نهایی و بهره‌برداری از این مرکز بی‌نظیر باشیم.

عسکری با اشاره به اینکه در تمام ایران حدود 630 مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست وجود دارد گفت: این مرکز ویژه عطر یاس نبوی نیست، بلکه متعلق به کل بچه‌های بی‌سرپرست کشور است و این ‌مجموعه می‌تواند مکانی برای اردوهای تفریحی و آموزشی برای 630 مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست کشور باشد.

مدیر مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست خیریه عطر یاس نبوی شیراز با بیان اینکه آرامش روحی این کودکان بی‌سرپرست یا آسیب‌دیده برای ما بسیار با اهمیت است اذعان داشت: همکاری 22 روان‌شناس با این مجموعه در دو مرکز موید این مطلب است که با راه‌اندازی این مرکز جدید، افراد متخصص بیشتری را برای همکاری جذب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بیش از 2000 مدد جو تحت پوشش این خیریه است افزود: در خیریه عطر یاس نبوی، تقاضای کمک ریالی نداریم و خیرین با مراجعه به این مرکز می‌توانند اجناس موردنیاز را در حد توان خود تأمین کنند.

آتیه‌نگری و پیوست فرهنگی اجتماعی برای بنا در نظر گرفته شده است

در ادامه علیرضا عسکری مدیرپروژه سازه فنی‌ترین پرورشگاه نگهداری کودکان بی سرپرست ایران توسط خیریه عطر یاس نبوی نیز با بیان مشخصات فنی این سازه گفت: برای این مرکز 6 طبقه دو طبقه به متراژ هشت متر در زیر زمین پی‌ریزی شده تا استحکام بنا حفظ شود و 4 طبقه نیز از سطح زمین به بالا در نظر گرفته شده و تمام استانداردهای فنی و ساختمانی و معماری، آتیه‌نگرانه در ساخت این بنا رعایت شده است تا کاربری آن متناسب با برنامه‌ریزی‌هایی باشد که برای آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طراح و معمار این سازه مجتبی اثنی عشر است و ناظر سازه رامین نونواز، ناظر معماری خانم صلاحی و ناظر تاسیسات نیز مهندس واقفی است.

عسکری افزود: روف گاردن یا بام سبز، از دیگر امکانات این مرکز است که در پشت بام طبقه 6 تعبیه شده و استخر و باشگاه ورزشی نیز برای بچه‌ها در نظر گرفته شده تا هیجانات، اشتغالات ذهنی و استرس‌های روزانه و خاطرات بد و ناگواری که از گذشته در ذهن دارند را در فضایی آرام به گوشه‌ای بسپارند و رها سازند. وی با اشاره به اینکه مالکیت قسمتی از زمین پروژه مذکور که پروژه کارگاهی است، با شهرداری است، از شهرداری دعوت به همکاری بیشتر در این طرح لبخند رضایت ابدی را بر لبان این کودکان بنشاند.

پایان پیام/