***   ترویج تفکر علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک و استفاده از تجارب سایر کشورها ***

مزایای عضویت در سایت

elektronik sigara elektronik sigara ukash ukash zirkonyum diş satış ve resmi sitesi zirkonyum diş

ورود اعضا



امروز

پنجشنبه, 27 مهر 1396

بانک اطلاعات تخصصی

پروژه ملی مسیر

خرید یکپارچه بلیت سفرهای برون شهری

اعضای آنلاین

ما 127 مهمان آنلاین داریم
 
سرعت مجاز در کشور های مختلف مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
مدهای حمل و نقل برون شهری - جاده ای
شنبه, 05 بهمن 1392 ساعت 23:00

"سرعت مجاز در هر جاده ماكزيمم سرعتي است كه طبق مقررات وسايل نقليه مي توانند داشته باشند."

در بعضي بزرگراهها حداقل سرعت نيز تعيين مي شود زيرا سرعت پائين نيز باعث اختلال در جريان ترافيك مسير شده و مي تواند خطرناك باشد.

اولين محدوديت سرعت در سال 1861 در امريكا به ميزان 16.1 كيلومتر در ساعت تعيين گرديد.

 

در 57 درصد از اتوبانهاي كشور آلمان بدون محدوديت سرعت مي توان رانندگي كرد.

بالاترين سرعت مجاز نيز160 كيلومتر در ساعت و در كشور امارات متحده عربي و اتريش مي باشد.

فاكتورهاي اصلي تعيين سرعت مجاز عبارتند از :

- سرعت 85 درصد

- سرعت طراحي جاده

موارد ديگري مانند امكانات موجود در مسير- گزارش تصادفات و وضعيت قانوني و حتي موارد سياسي و... نيز بايد در تعيين سرعت مجازدر نظر گرفته شوند.

در آمريكا جهت بهينه سازي مصرف سوخت در دوره زماني خاصي، سرعت مجاز 89 كيلومتر در ساعت تعيين گرديد.

با توجه به اينكه سرعت مجاز مي تواند باعث كاهش آلودگي هوا و انتشار آلاينده ها شود در بعضي مناطق براي كاهش آلودگي سرعت مجاز خاصي تعيين مي گردد.

بايد توجه داشت كه سرعت طراحي يا سرعت 85 درصد لزوما سرعت مجاز مناسب نبوده و بايد براساس مشخصات مسير و ايمني آن ،سرعت مجاز را به دقت تعيين نمود.

معمولا سرعت مجاز 8-12 مايل بر ساعت كمتر از سرعت 85 درصد در نظر گرفته مي شود.

براي آگاهي راننده ،علائم سرعت مجاز در مسير معمولا بصورت عدد روي تابلو نوشته شده و در تقاطع ها - وروديهاي مسير و حاشيه راه نصب مي شود.

در اروپا بعد از ورودي هر منطقه سرعت مجاز هر كشور مشخص شده و با فاصله 200-500 متر بعد از اولين علامت تكرار مي شود.

تابلوي سرعت مجاز به شكلهاي متفاوتي مي باشد ، در اغلب كشورهاي اروپايي به شكل دايره و در آمريكاي شمالي و استراليا مربع- مستطيل مي باشد . در مواردي نيز جهت يادآوري به راننده سرعت مجاز را روي آسفالت نقاشي مي كنند.

تابلوي حداقل سرعت نيز به شكلهاي متفاوتي است ، در ژاپن همان شكل تابلوي سرعت مجاز است و تنها يك خط زيرعدد آن كشيده مي شود.

درمسير آزادراه كه داراي حداقل 2 لين مي باشند حداقل سرعت 60 كيلومتر در ساعت مي باشد.

در نپال متوسط سرعت در همه جاده ها 50-40 كيلومتر در ساعت مي باشد و جزو كشورهاي بدون سرعت مجاز است.

اخيرا تابلوهاي متغير سرعت مجاز در بسياري از جاده ها مورد استفاده قرار گرفته است كه در شرايط مختلف آب و هوايي و ترافيكي بصورت اتوماتيك تغيير مي يابد.

اولين تابلوي متغير سرعت مجاز در آلمان و در سال 1965 نصب شده كه بصورت دستي كنترل مي شد.

 

فرانسه :

در اين كشور سرعت مجاز متغير بوده و در آب و هواي خشك 130 كيلومتر در ساعت و در شرايط باراني 110 كيلومتر در ساعت مي باشد.

در سال 2005 جهت كاهش مصرف سوخت و ميزان تصادفات ،سرعت مجاز به 115 كيلومتر در ساعت كاهش يافت.

از سال 2002 با كنترل شديد سرعت با روشهاي مختلف ميزان تصادفات تا 50درصد كاهش داده شده است.

آلمان :

اين كشور به عدم محدوديت سرعت در جهان معروف بوده و تقريبا در 30 درصد جاده ها محدوديت سرعت وجود داشته و در 10 درصد جاده ها نيزسيستم هاي كنترل سرعت مجاز نصب شده است.

لازم به ذكر است كه در همه جاده هاي اين كشور براي كاميون- اتوبوس و وسايل نقليه داراي تريلر محدوديت سرعت وجود دارد.

دانمارك :

در اين كشور بطور كلي 3 سرعت مجاز وجود دارد:

در داخل شهر ֠50 كيلومتر در ساعت

در خارج شهر- 80 كيلومتر در ساعت

در آزاد راهها ֠130 كيلومتر در ساعت

محدوديت سرعت براي تريلرها نيز به صورت زير اعمال مي شود :

داخل شهر ֠50 كيلومتر در ساعت

خارج شهر ֠70 كيلومتر در ساعت

آزاد راه ֠80 كيلومتر در ساعت

سرعت مجاز در بعضي نقاط بالاتر يا پائين تر از موارد فوق مي باشد .

سرعت مجاز اعلام شده براي خودروهاي كمتر از 3.5 تن بوده و خودروهاي سنگين تر محدوديت بيشتري در سرعت خواهند داشت.

نروژ :

در اين كشور دو سرعت مجاز وجود دارد، در مناطق پرجمعيت 50 كيلومتر در ساعت و در مناطق كم جمعيت 80 كيلومتر در ساعت مي باشد. در بهترين آزاد راه ها سرعت مجاز به 100 كيلومتر در ساعت مي رسد و در حال حاضر بررسي ها و آزمايش هاي لازم انجام مي شود تا سرعت به 110 كيلومتر در ساعت افزايش يابد.

انگلستان :

از سال 1930 تا 1965 اغلب راههاي خارج شهر و آزاد راهها بدون محدوديت سرعت بودند، همين امر باعث افزايش چشمگير تصادفات در آزاد راهها خصوصا در شرايط مه آلود گرديد، به همين دليل سرعت مجاز 112 كيلومتر در ساعت تعيين گرديد و در سال 1967 به 100 كيلومتر در ساعت كاهش يافت.

در سال 1955 سرعت مجاز براي وسايل نقليه سنگين حمل بار 30 كيلومتر در ساعت تعيين گرديد.

آمريكا :

سرعت هاي مجاز در مناطق مختلف به شرح زير است كه با توجه به سياستهاي هر ايالت بكار مي رود :

در مناطق مسكوني ֠48-24 كيلومتر در ساعت

در خيابانهاي شرياني منتهي به بزرگراه ֠72-56 كيلومتر در ساعت

در بزرگراههاي اصلي درون شهري ֠105-80 كيلومتر در ساعت

در جاده هاي فرعي دو لينه ֠105-72 كيلومتر در ساعت

در جاده فرعي اكسپرس ֠112-88 كيلومتر در ساعت

بزرگراه بين ايالتي ֠129-105 كيلومتر در ساعت

كانادا :

از سال 1977 سرعت مجاز در كانادا به سيستم متريك تغيير يافته است و در مناطق مختلف به شرح زير است:

در محدوده بازي و مدارس ֠50-30 كيلومتر در ساعت

در مناطق مسكوني ֠50-40 كيلومتر در ساعت

در خيابانهاي شرياني اصلي منتهي به بزرگراه ֠ 70-60 كيلومتر در ساعت

در بزرگراههاي برون شهري ֠90-70 كيلومتر در ساعت

در آزاد راه ֠110-90 كيلومتر در ساعت

 
 

توسعه حمل و نقل محور

کلیه حقوق این سایت مربوط به مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک بوده و استفاده از مطالب آن
تنها با ذکر منبع بلامانع است

مشاور بازاریابی اینترنتی و سئو : گروه تخصصی مستر کاما